fbpx

Så blir det nya normala – sju trender

Coronaviruset satte världen på paus, men när vi lämnar den mest akuta fasen av pandemin väntar ett nytt liv runt hörnet. Hur ser det ut? Vår Head of Content Charlotte Lundqvist har listat sju trender för vardagen efter Corona.

Illustration: Magnus Gillberg

1. Mer hemma-njut.

Semestern närmar sig men det blir ingen Airbnb-vecka vid medelhavet. Åtminstone fram till 13 juni håller vi oss max två timmar hemifrån. Och just nu, när rapsfälten blommar, känns det faktiskt inte så illa. Kanske är det dags att gå Skåneleden, investera i en pizzagrill och börja odla egna tomater? Det och en hundvalp är företeelser som ser ut att trenda sommaren 2020.

2. Kultur på nytt sätt.

På Value not Noise hade vi just börjat arbeta med programtexter till Malmöfestivalen när vi i veckan fick besked att den ställs in. Även om det känns trist att det dröjer ett år till innan vi fyller staden med sång och stök igen är det spännande att följa hur kulturen hittar sätt att ta sig hela vägen till människors hem. Med  streamade konstvisningar och konserter under lunchpausen på hemmakontoret eller i fysisk form som när Skånes Dansteaters föreställning Dayglow Courtyards under fem dagar spelades i trädgårdar och på innergårdar i Malmö. 

3. E-handeln når nya kundgrupper.

Trots att konsumtionen bromsat in på samhällsnivå görs det fler digitala köp, inom specifika segment som  livsmedel och apoteksvaror. Det gäller inte bara de stora e-handlarna utan också närproducerat  från småskaliga producenter. De som tidigare sett tekniken som ett hinder för att handla online tar sig över den inledande tröskeln och skapar nya vanor.

4. Fler bankärenden digitaliseras.

Att sköta även mer komplicerade delar av sin ekonomin digitalt har en tydlig fördel under coronakrisen – det minimerar smittrisken det innebär att ta sig till ett bankkontor.  Enligt Forbes  har användningen av FinTech-appar ökat med 72 procent i Europa de senaste månaderna. När hotet om en lågkonjunktur kommer närmre upplevs det också som viktigt att ta kontroll över sin privatekonomi och skapa sig en ekonomisk buffert.

5. Ökade hygienkrav i handeln.

Ny teknik kan komma till nytta för att öka säkerheten i butikerna. Kontaktlösa betalningar med kort och smarta enheter är ett sätt att minska smittspridningen. I Sverige har till exempel SEB och Nordea höjt blippgränsenför att underlätta under pandemin. Och i riskområden där människor i karantän fått avstå fysisk handel helt och hållet har kontaktlösa leveranser till dörren visat sig vara ett alternativ, till exempel med  robotar och drönare.

6. Högre status för digitalt lärande.

Efter flera års diskussioner om digitala läromedels vara eller inte vara blev de till slut accepterade när skolor och universitet stängde. Men det är inte bara studenterna som dragit nytta av tekniken. Många permitterade passar på att skaffa sig nya kunskaper online  som är till nytta när samhället öppnar upp igen.

7. Kunddata allt viktigare.

När konsumenterna ändrar sina beteenden blir det allt viktigare att mäta och ta reda på hur saker förhåller sig istället för att förutsätta att allt är som det brukar. Think with Google är en god källa till insikter om förändrade sökbeteenden som kan vara till nytta när man planerar för en osäker framtid. Men att skapa en nyfiken och empatisk relation till sina befintliga kunder är förmodligen ännu viktigare.

Vilka nya beteenden märker du i ditt jobb? Skriv gärna en rad och berätta.

 

Kontakta oss

4 + 11 =